بيماري هاي بلدرچين
بلدرچين
پرورش بلدرچین جهت باز ديدازكل صفحات وبلاك : از جستجوگرگوگول كرومه استفاده كنيد

 

 

عفونت با کورناويروس

يک عفونت کورنا ويروسي سبب بيشاز 20 درصد تلفات در بلدرچينهاي 8 تا 9 روزه در چندين مزرعه پرورش بلدرچين درايتاليا شد. نشانه هاي باليني اين بيماري عبارت است از: افسردگي، تاخير در رشد، عدماشتها، ترس از نور و آب ريزش از بيني و گاهي اوقات عطسه. همچنين ضايعات ميکروسکوپيشامل تورم کيسه هاي هوائي، رينينت کاتارال، پري کارديت و پري هپاتيت گزارششدند.
عفونت کورنا ويروس در بلدرچين راميتوان با توجه به افزايش عيار آنتي بادي عليه کورنا ويروس ها درسرم پرندگان زندهمانده وهمچنين با نشان دادن وجود آنتي ژن در بافتهاي آلوده به وسيله IFT مستقيم،مشخص نمود. همچنين اين ويروس را ميتوان با تلقيح بافتهاي آلوده به کشت سلول کبدجنين جوجه جدا کرد. در آلودگي مذکور جدايه هاي (isolates) کورنا ويروس به طور کاملمشخص نشدند، هرچند بررسي هاي اوليه نشان داد که اين ويروس از ويروس عامل برونشيتعفوني، کوچکتر بوده و هنگامي که از طريق حفره آلانتوئيک تلقيح شود، براي جنين جوجهها غير بيماريزا است.
گزارش خلاصه ايدرباره عفونت تجربي با ويروس برونشيت عفوني در بلدرچينها توسط گروهي ارائه شده کهنشان دهنده حساس بودن بلدرچينها مي باشد.
اين بيماري بايد از عفونتهاي ويروسي مانند آنفلوانزا و ND وعفونتهاي باکتريائي ايجاد شده توسط اريزيپلوتريکس و گونه هاي پاستورلا و عفونتهايقارچي ناشي از گونه هاي آسپرژيلوس تفريق شود.
آنسفالوميليت شرقي اسب

در تنها گزارشي که از شيوع بيماري EEE= Eastern Equine Encephalomyelitis در يک مزرعه بزرگ پرورش بلدرچين در کاروليناي شمالي وجود داردتلف شدن بيش از 90000 بلدرچين ذکر شده است. اين بيماري به سرعت در ميان گله انتشاريافته ، ميزان مرگ و مير در پنهاي مختلف دامنه اي بين 40 تا 90 درصد داشت. پرندگاننشانه هائي از قبيل کزکردگي، لرزش، فلجي ناقص که به صورت فلجي کامل در مي آمد وپيچش گردن را نشان دادند. مرگ ظرف چند ساعت پس از ظهور نشانه هاي اصلي بيماري اتفاقافتاد تنها ضايعه ثابت در کالبد گشائي تورم روده اي کارتارال در ناحيه دوازدهه بود. بررسيهاي هيستوپاتولوژيک مغز نشان دهنده مننژيت همراه با نفوذ سلولهاي گرد ودژنراسيون ياخته هاي عصبي بود.
در تعدادياز بلدرچينهاي تلف شده اتساع چينه دان با آب و مقدار کمي غذا و درجات متفاوتي ازدهيدراتاسيون وجود داشت. مشخص شد که عفونت اوليه از راه کاني باليسم انتشار يافتهاست. اين بيماري بر اساس جداسازي ويروس عامل بيماري به وسيله تلقيح سوسپانسيون موادآلوده مغزي بلدرچين ها به روش داخل مغزي به نوزادان موش و يا به داخل حفره آمنيوتيکجنين 10 روزه ماکيان تشخيص داده شد و متعاقبا بوسيله CFT تاييدگرديد.
EEE
ممکن است با بيماري هائي کههمراه با نشانه هاي عصبي ظاهر مي شوند مانند AE، ND، QB و مسموميتها اشتباهشود.
با توجه به گزارش فوق مي توان ازبلدرچين ها به عنوان الگوئي از حيوانات آزمايشگاهي براي مطالعه بعضي از عفونتهايآربوويروسي استفاده کرد. بعلاوه امکان استفاده از بلدرچين بعنوان Sentinelجهت تشخيصفعاليت آربو ويروسها در نواحي بومي بيماري وجود دارد.
برونشيت بلدرچين (QB= QUAIL BRONCHITIS)

QB
يک بيماري ويروسي حاد وبسيار مسري مربوط به دستگاه تنفسي بلدرچينهاي باب وايت بوده و توسط يک آدنو ويروسايجاد مي گردد.
نشانه هاي باليني شامل عطسهو سرفه، کزکردگي، رال هاي تنفسي و گاهي اوقات آبريزش از چشم و کونژونکتيويت ميباشد.
علائم عصبي از جمله پيچش گردن، گاهياوقات در پرندگان جوان ديده مي شود. در بلدرچين هاي بالغ توليد تخم ممکن است از 10تا 15 درصد کاهش يافته، تعدادي از تخمها داراي پوسته نرم و فاقد پيگمانتاسيون عاديباشند. تغييرات ماکروسکوپيک شامل وجود اکسوداي موکوسي در ناي و برونش ها بوده، ممکناست ششها دچار احتقان شده باشند. گاهي اوقات ممکن است بزرگ شدن طحال و پريتونيت ونقاط نکروزه بر روي کبد مشاهده شود. گزارشي مبني بر وجود ضايعات عصبي به صورتماکروسکوپيک وجود ندارد.
اين بيماري بهخصوص در گله هاي تجاري بلدرچين که زير 8 هفته سن دارند، خطرناکتر مي باشد. مطالعهگزارشها و بررسي هاي مشابه نشان مي دهد که از مطالعه جنبه هاي پاتولوژيک اين بيماريدر بلدرچين ژاپني غفلت شده است.
در بررسيتجربي، يک سويه از آدنو ويروس پرندگان که به روش داخل بيني و آئروسل به بلدرچين هايژاپني تلقيح شده بود، سبب عفونت نهفته بدون بروز نشانه هاي باليني در آنها شد. امکان بازيافت نامنظم ويروس از شش و ناي و ظهور منظم آنتي بادي پس از هفت روز وجودداشت. گزارش ديگري در رابطه با جداسازي ويروس QB و تغييرات پاتولوژيک مربوط بهدستگاه تنفس بلدرچين ژاپني وجود دارد. در اين گزارش آمده که شش جوجه بلدرچين ژاپنيبا سن 3 تا 6 هفتگي نشانه هائي دال بر ناراحتي از خود نشان دادند و همگي آنها دچارسرفه، عطسه و رالهاي ناي بودند. چهار قطعه از جوجه ها با سن 6 هفته نشانه هاي عصبيبه همراه پيچش گردن و يکي از اين جوجه ها کدورت قرنيه و درگيري چشم چپ را نيز نشانداد. اکسوداي موکوسي در ناي و برونشها در تمام جوجه ها مشاهده گرديد. ريه ها ظاهريطبيعي داشتند. در بررسي هيستوپاتولوژيک ناي، هيپر پلازي مشخصي در اپي تليوم و غددترشح کننده موکوس همراه با نفوذ سلولهاي لنفوسيت مشاهده شد. اين تغييرات در 4 جوجهدر سن 6 هفتگي ديده شد. جوجه هاي با سن 3 هفته هيچ گونه تغيير هيستوپاتولوژيک نشانندادند.
از چهار جوجه اي که ضايعات ناي رانشان دادند دو جوجه داراي ضايعاتي درششها بوده و پر خوني عروق سياهرگي، هيپرپلازيملايم تا متوسط، اپي تليوم برونشها و تجمع لنفوسيتها را در اطراف برونشها نشان ميدادند. تغييرات ميکروسکوپي محسوسي در مغز، سنگدان، پانکراس، قلب و پيش معدهبلدرچينها مشاهده نشد.
براي تشخيص اينبيماري بايد سوسپانسيون ناي، کيسه هاي هوائي و شش ها از طريق کيسه زرده و يا CAM بهجنين هاي ماکيان تلقيح شود. در صورت وجود ويروس عامل QB معمولا جنين ها ظرف چند روزتلف شده، ظاهري کوتوله و پيچ خورده دارند. در اين حالت نيز مواد عفوني دستگاه تنفسيبلدرچين هاي آلوده به جنين ماکيان تلقيح شد و عدم رشد، کوتولگي، پيچ خوردگي و مرگجنين ها اتفاق افتاد.
در سرم بلدرچين هايمبتلا، آنتي بادي رسوب دهنده در آزمايش AGPT وجود نداشت. ممکن است علت اين حالت،تفاوت جدايه هاي ويروس باشد.
QB
را بايد ازبيماري هائي که سبب درگيري دستگاه تنفس و يا بروز نشانه هاي عصبي مي شوند، تفريقنمود. از اين دست مي توان به بيماريهاي ND،AE،EEE و آسپرژيلوس اشارهکرد.
ويروس هاري

يک گزارش از فرانسه درباره ماندگاري و حفظ حدت ويروس هاريبه مدت 112 روز در يک مورد از 6 بلدرچيني که به طور داخل مغزي تلقيح شده بودند،وجود دارد. بررسي هيستوپاتولوژيک اين پرنده ، وجود اجسام نگري (NEGRI BODIES) رامشخص نمود.
مايکوپلاسما گاليسپتيکوم

عفونت طبيعي مايکوپلاسما گاليسپتيکوم در بلدرچين ژاپني گزارش شده است. در يک گله 20000 قطعه اي بلدرچين، سينوزيتچرکي واگيردار شايع شده بود. اين بيماري روند آهسته اي داشت و ميزان تلفات روزانهآن 25 عدد بود.
در گزارش ديگري 10 درصد ازجمعيت 1000 قطعه اي بلدرچينهاي مادر دچار تورم صورت و کونژونکتيويت شدهبودند.
نشانه هاي باليني اصلي شامل اختلالتنفسي، فلج اندامهاي حرکتي، افسردگي، کاهش مصرف غذا و وزن بدن، کاهش تخمگذاري وافزايش تعداد تخمهاي فاقد رنگ دانه و لمبه بودند.
معاينات پس از مرگ نشان داد که سينوس زير کاسه چشمي متورمشده، به وسيله مواد پنيري و يا اکسوداي موکوئيدي و ژلاتيني پر شده است. تخمدان هادچار آبروفي گرديده و در بعضي از آنها تورم کيسه هوائي ديده مي شود. نتيجه کشتباکتريائي از سينوسها، ناي، ريه، طحال، کبد و تخمدانها بر روي محيطهاي کشت گوناگونو جداسازي ويروس از اين ارگانها منفي بود. با استفاده از محيط کشت مايکوپلاسما کهبر اساس روش Frii"s Methodتهيه شده بود، سويه هائي از مايکوپلاسما گالي سپتيکوم، کهبه عنوان Fa11 مطرح شدند، از سينوسهاي سه بلدرچين جدا گرديد. رشد اين سه جدايه درآزمايش مهار رشد با استفاده از سرم هيپرايميون عليه سويه S6 مايکوپلاسما گاليسپتيکوم متوقف شد. ترکيبات آنتي ژنيک اين سه جدايه با سويه S6 مايکوپلاسما گاليسپتيکوم وابستگي نزديکي داشت. اما بر اساس آزمايش ها با هم يکساننبودند.
مايکوپلاسماسينوويه

گزارشهائي از جداسازيمايکوپلاسما سينوويه از بلدرچين ژاپني وجود دارد.
پاستورلوز

بلدرچين ژاپني همانند بلدرچين باب وايت به پاستورلوز حساسمي باشد در بيشتر گزارشها شيوع بيماري پس از ورود بلدرچين هاي جديد از گله ديگري بهمزرعه پرورش بلدرچين اتفاق افتاده است.
بلدرچينهاي مبتلا در کنار هم تجمع يافته و نشانه هائي ازقبيل کزکردگي و اسهال سبز رنگ نشان داده و در نهايت زمين گير شده و تلف مي شوند. دربرخي از گزارشها ميزان تلفات تا 50 درصد ذکر شده است.
در کالبد گشائي بلدرچين هاي تلف شده هيپرمي عمومي، کبدمتورم همراه با نواحي نکروز چند کانوني، نقاط نکروزه بر روي طحال، تيره رنگ بودنششها و خونريزي در لايه موکوسي دوازدهه ديده شد. در هيستوپاتولوژي پنومونيبينابيني، نکروز چند کانوني طحال و کبد وجود داشت.
براي تشخيص اين بيماري از خون درون قلب و مهر حاصل از کبدلام هائي تهيه نموده و پس از رنگ آميزي با رنگ ارگانيسم دو قطبي پاستورال مالتوسيدامشاده مي شود.
خون درون قلب بلدرچينهاي تلفشده جهت بررسي هاي باکتريولوژيک و انجام آزمايشهاي بيولوژيک در خرگوش گرفتهشد.
کلني هاي رشد کرده بر روي محيط آگارخون دار، شبيه به قطره شبنم، جدا از هم و محدب و کروي بودند. هيچ گونه هموليزي درمحيط آگار خون دار مشاهده نشد و بر روي محيط مک کانگي نيز رشدنکرد.
ارگانيسم گرم منفي به شکل کوکوباسيلتکي يا دو تائي بوده و گلوکز، ساکاروز و مانيتول را بدون توليد گاز تخميرکرد.
خرگوشهائي که با خون درون قلب بلدرچينهاي تلف شده تلقيح شده بودند، ظرف يک شب مردند. خرگوش هاي تلف شده ضايعات خاصبيماريپاستورلوز از قبيل تورم ناي توام با خونريزي و کبد خالدار را نشان دادند. ارگانيسم به شکل خالص از کشت خون درون قلب خرگوشهاي تلف شده جداشد.
تراکم بسيار بالاي بلدرچينها در مکانيکه تهويه ضعيفي دارند و همچنين استرس ناشي از حمل و نقل در مسافتهاي طولاني، ممکناست از عوامل مساعد کننده شيوع بيماري و مرگ و مير در مقياس بالاشود.
پاکسازي و ضدعفوني محيط نگهداريبلدرچين ها و کنترل حشرات و جوندگان در حذف ارگانيسم از محيط موثر مي باشد. بااستفاده از واکسن روغني تهيه شده از باکتري جدا شده از گله و انجام اقدامات بهداشتيمي توان بيماري را به طور موفقيت آميزي کنترل نمود.

هموفيلوس پاراگاليناروم

اين باکتري از سينوس زير کاسه چشمي بلدرچين هائي که دچارسينوزيت بوده اند جدا شده است. سن ابتلا به اين بيماري از سه هفتگي به بعد گزارششده است. بلدرچين هاي مبتلا داراي نشانه هاي آب ريزش بيني و تورم ملتحمه بودند و درتعدادي از آنها حالت کدورت و يا زخم قرنيه وجود داشت که منجر به پاره شدن قرنيه وايجاد Panophthalmia شده بود.
پرندگانمبتلا به سختي مي توانستند تغذيه کنند و دچار لاغري مفرط شده بودند. سينوسها دچاريک سينوزيت موکوئيدي و موکوئيدي- چرکي شده و گاهي اوقات توده بزرگي از مواد سخت شدهدر سينوسهاي زير کاسه چشمي وجود داشت.
ازسينوسهاي زير کاسه چشمي بلدرچينهاي با سن سه هفته، پنج هفته و هفت هفته که مبتلا بهسينوزيت موکوئيدي يا موکوئيدي- چرکي بودند، تنها باکتري هموفيلوس پاراگاليناروم جداشد. البته در پرندگان مسن تر که سينوسهاي آنها دچار آبسه هاي پنيري بود، مخلوطي ازباکتري هاي استافيلوکوکوس اپيدرميس، کورينه باکتريوم پيوژنز، انتروکوکوسي وپاستورلا مالتوسيدا جدا گرديد ولي هيچ گونه مايکوپلاسمائي از سينوسهاي بلدرچين هائيکه به تازگي مبتلا شده بودند و يا آنهائي که داراي آبسه بودند جدانشد.

سالمونلاگاليناروم

شيوع بيماري ناشي ازسالمونلا گاليناروم سبب تلفات بالائي در جوجه بلدرچين هاي 1 تا 3 روزه شده و درجوجه بلدرچين هاي نر نيز تلفات پائيني را ايجاد کرد.
نشانه هاي باليني بيماري شامل افسردگي و تجمع جوجه بلدرچينها به دور هم بود که در کالبدگشائي جوجه بلدرچين هاي تلف شده، پري کراديت، نقاطنکروزه بر روي کبد، پر خوني ششها ، هيدروپري کارد، انتريت توام با خونريزي حاد وبزرگ شدگي خفيف طحال وجود داشت.
نشانه ها وضايعات بيماري در جوجه بلدرچين هاي نر، شامل کاهش اشتها، نفس نفس زدن خفيف، پرخونيکبد و انتريت بود. ارگانيسم از کبد و خون درون قلب اين پرندگان جداشد
.
عفونت با پروتئوس

عفونت پروتئوسي به عنوان عمل کز کردگي شديد، کما و تلفاتبالا در جوجه بلدرچين هائي که به طور متوالي و به دنبال هم هچ شده اند، قلمداد ميگردد. جوجه هاي جوان و بلدرچين هاي در مرحله رشد با سن بالاي دو هفته، در برابر اينعفونت از خود مقاومت نشان مي دهند که اين امر اشاره به وجود مقاومت سني دارد. (Age Resistance)
ضايعات پاتولوژيک شامل: اکسوداي موکوسي در داخل ناي، پر خوني ريه ها، پرخوني عروق خوني سروز و مزانتر و پرخوني کبد و کليه ها مي باشد. از خون درون قلب و شش هاي جوجه هاي مبتلا، ارگانيسميجدا شد که بر اساس تستهاي بيوشيميائي به عنوان پروتئوس ميرابيليس شناسائي گرديد. بيماري زائي اين جدايه در موش آلبينو جوان و جوجه بلدرچين هاي يک هفته مورد آزمايشقرار گرفت که ظرف مدت 48 ساعت پس از تلقيح مرگ اين جانوران را به دنبالداشت.

اريزيپلاس

اريزيپلاس روسيوپاتيه مي تواند سبب بيماري در بلدرچين هايژاپني شود. اين بيماري در گله بلدرچين هاي ژاپني مادر با مرگ ناگهاني بلدرچين هاظاهر شد. در کالبد گشائي ، ضايعاتي از قبيل احتقان عمومي (General Congestion)،خونريزي در عضلات ران و سينه، تورم کبد، طحال و کليه ها، ريه هاي ادماتوز و تيرهرنگ مشاهده شد. از کشت ارگانهاي احشائي بلدرچين هاي مبتلا، اريزيپلاس روسيوپاتيهجدا گرديد.
منبع احتمالي عفونت در حالت فوقپودر ماهي بوده است. با تجويز پني سيلين در آب آشاميدني بلدرچين ها تلفات ناشي ازايريزيپلاس کنترل شد.
تاول کف پائي (Bumble Foot)

بلدرچين هاي مبتلا به تاول کفپائي نشانه هاي لنگش را نشان داده و در معاينات، مفاصل درگير متورم و بزرگ شدهبودند. بالشتک کف پائي و بافتهاي اطراف دچار تورم پيازي شکل (Bulbons Swelling) بودند. کپسول مفاصل تارس پا ضخيم و سفت شده و غشاهاي سينوويال نيز ضخيم شده بود. بابرش سطح محل ضايعه، برجستگي سفيد رنگي در داخل بافت ديده مي شد، که از اين ضايعاتباکتري E.Coli جدا شد.
استافيلوکوکوسآلبوس

ميزان بالاي جراحات وارده به سر،بالها و پا به علت تهييج و تحريک بلدرچين ها در هنگام تغذيه و يا تيمار و ادارهآنهاست. هنگاميکه بلدرچين ها مي ترسند و يا مضطرب مي شوند، پرواز کرده، به علتبرخورد به سقف و ديواره قفسها، سر و ساير نقاط بدنشان آسيب مي بيند و عفونتباکتريائي سبب تشکيل آبسه در نقاط جراحت ديده سر، بالها و پاها مي شود. از اين آبسهها ، غالبا باکتري استافيلوکوکوس آلبوس جدا شده است.


کلاميديا پسي تاسي

جوجه بلدرچين هاي يک روزه به عفونت تجربي C.Psittaci (سويهاي با منشا مرغ عشق استراليائي) با تلقيح از راه کيسه هاي هوائي بسيار حساس هستند. در مقابل بلدرچين هاي هفت روزه نسبت به عفونت تجربي با همان دز مورد استفاده برايجوجه بلدرچين هاي يک روزه مقاوم بوده و تلفاتي در آنها ديده نشد. در جوجه بلدرچينهاي يکروزه عفونت به شکل حاد و کشنده با تکثير کلاميديا بروز نمود. تلقييح اينباکتري به ميزان زير دز کشنده، سبب عفونت نهفته در جوجه بلدرچين هاي يکروزهشد.
بلدرچين هاي هفت روزه اي که سيستمايمني آنها با تجويز سيکلوفسفاميد سرکوب شده بود، مقاومت خود را از دست دادند. تجويز سيکلوفسفاميد سبب برگشت عفونت نهفته به شکل کشنده بيماري شد که به علت توقفتوليد آنتي بادي و تکثير کلاميديا در جوجه بلدرچين هاي يک روزه ميباشد.
بورليا انسرينا

چهار قطعه بلدرچين به طور تجربي با بورليا انسرينا (Borrelia Anserina) تلقيح شدند.
گسترش هايخوني يک قطعه از بلدرچين ها پس از 96 ساعت مثبت بود، هرچند نمونه هاي گرفته شده پساز 120 ساعت منفي بود. يکي از بلدرچين ها پنج روز پس از تلقيح تلف شد. نشانه هايپيش از مرگ شامل کزکردگي، لاغري و کم خوني بود. کالبد گشائي بلدرچين تلف شده،ضايعات مربوط به عفونت ناشي از بورليا انسرينا را نشان داد که شامل بزرگ شدگي طحالو انفارکت هاي ستاره اي شکل بي رنگ با اندازه 4 ميلي متر بر روي آن، بزرگ شدگي کبدهمراه با نواحي نکروزه بود. رنگ آميزي لامهاي حاصل از مهر کردن کبد (Impression) طحال و کليه با روش گيمسا، عفونت شديدي از اسپيروکت را نشان ميداد.

رهنمودهاي جلوگيري از بروزبيماري.

 
تا جای ممکنبلدرچین بالغ را براي افزودن به گله‌تان يا جهت آوردن يك نژاد جديد خريداري نكنيد. در عوض، تخم‌ بلدرچين يا جوجه بخريد. با رُشد آنها در مقدماتي كه شما براي آنهافراهم مي‌كنيد، آنها در معرض شرايط و مسائل فارم شما قرار مي‌گيرند و پرورش به زوديايمن مي‌شود.

 جوجه يا تخمارزان نخريد. در صورت امكان سابقه‌ي پرورش‌دهنده را بدانيد. جوجه‌هاي خريداري شدهرا از جوجه‌هاي خودتان براي 3 هفته جدا نگه‌داريد.

· 
با سالن و تجهيزات تميز و ضدعفوني شده شروع كنيد. جا آبي‌ها را (لابه‌لاي آنها را) روزانه تميز كنيد. (جا آبي‌ها را تكان دهيد تا آبپُر شود) جاداني‌ها را حداقل هفته‌اي يكبار تميز كنيد.

                       
 
هميشه مطمئن باشيد كه آب و غذا فقط حاضر نيست بلكهبه راحتي براي پرندگان قابل دسترسي نيز مي‌باشند. نبايد بيش از حد اب و غذا رادست‌يافتني سازيد. چندين منبع (غذايي) از هر كدام (آب و غذا) در هر سالن قراردهيد.

 
پرندگان را با زور وفشار پر نكنيد. (در سالن و قفس)

·      
غذاها را زياد ذخيره نكنيد. خوراك‌هايي كه بيشتر ازمدت (طولاني ) ذخيره‌ مي‌شوند، ممكن است كپك‌زده شوند. همچنين، خوراك مانده برخي ازارزش‌هاي تغذيه‌اي خود را از دست خواهد داد.

 
براي پرنده‌هاي مريض حرارت فراهم كنيد. آنها بهآساني سردشان مي‌شود و بايد گرما براي بهبودي سريع‌تر و مطمئن‌تر تأمين گردد. طبيعتاً، مرگ و مير (تلفات) وقتي گرما تأمين است خيلي بالانيست.

 
پرنده‌هاي جوان را ازبالغ‌ها جدا كنيد. پرنده‌هاي جوان بيشتر در معرض ارگانيسم‌ بيماري‌هاي متعدد هستند. آنها با افزايش سن مفاوم‌تر مي‌شوند. پرنده‌هاي بالغ ممكن است يك منبع آلودگي باشنددر صورتي كه پرنده‌هاي جوان جدا نشده باشند.

   
اول مراقب جوان‌ترين پرنده‌ها باشيد و درآخرپيرترين‌ها.

· 
پس از سروكار داشنبا پرنده‌هاي مريض، از پرنده‌هاي سالم ديدن نكنيد تا زماني كه دوش بگيريد. لباس‌هايتان را عوض كنيد و كفش‌ها را ضدعفوني يا عوض كنيد. ممكن است اين خيليافراطي به نظر برسد. اما اگر پرنده‌هاي زيادي را مي‌پرورانيد، اين كار بايد انجامشود.
 
فقط از جعبه‌ها ياصندوق‌هاي تميز و ضدعفوني شده براي انتقال بلدرچين استفادهكنيد
    
روزانه پرنده‌هاي مريض ومُرده را از سالن دور كنيد، پرنده‌هاي مرده را يا بسوزانيد يا كاملاً دفن كنيد. پرنده‌هاي مريض را هم تا زمان بهبودي جدا نگه‌داريد.

 
پرنده‌هايي كه روي زمين هستند را طوري قرار دهيد كه (در سالن‌ها) زير پاهايشان خيس نشود. ركود آب منجر به پيدايش انگل‌ها و بيماري‌هامي‌شود.
                        
 
اجازة ديدار غيرقابل ضمانت (بي‌جا) را ندهيد. جويندگان كنجكاو، فروشندگان دان يا فروشندگان دارو بايد در خانه يا محل كار يا باتلفن با شما سروكار داشته باشند نه در سالن بلدرچين. براي كساني كه بايد ديدن كنندـ خريداران آينده يا مشاوران سلامت و مديريت ـ چكمه‌هاي پلاستيكي يا مواد ضدعفونيكننده براي كفش‌هايشان تهيّه كنيد كه قبل از ورود به سالن استفادهكنند
·
در مقدمه‌ي كارتان انواعديگر پرندگان را نگهداري ننماييد. انتقال برخي مشكلات از نوعي به نوع ديگر مي‌تواندرُخ دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط نوبر